Není pochyb o tom, že co se přepravy zboží a materiálu týče, hraje nad ostatními druhy přepravy prim ta automobilová. Obvykle využívá nákladních vozů a používá se jak ve vnitrostátní, tak v mezinárodní přepravě.

 

A není divu, koneckonců má spoustu výhod, z nich tou nikoliv nejmenší je její flexibilita a nízké náklady.

 

kamion1

 

To vše je pochopitelné, avšak i tak je nutné přepravní společnosti za tuto dopravu zaplatit. Nabízí se tedy otázka, jakým způsobem cenu počítat. V zásadě máme totiž dvě možnosti. Jaké to jsou?

 

Jednou z nich je počítat cenu podle doby, kterou stráví vůz jízdou. To je výhodnější v případě, že bude nutná objížďka například kvůli překážce na silnici nebo v případě stání v koloně. Vzhledem k tomu, že je již dnes většina nákladních automobilů vybavena palubním počítačem, který zaznamenává stav vozidla, není problém určit, kdy automobil skutečně jel.

 

Druhou možností, jak se dá počítat kamionová doprava cena za km. To znamená, že se zaplatí fixní sazba za každý kilometr, který vůz cestou ujel. Tento způsob zabraňuje podvádění ze strany řidičů, kteří by mohli nechat motor puštěný i mimo jízdu, jen aby jim naskákal čas.

 

kamion2

 

V současné době se používá především druhý způsob, a to z výše uvedeného důvodu. Navíc se dá snadněji ověřit, neboť je nutné zapsat před jízdou stav kilometrů a je nutno jej zapsat i po jízdě. Pak už jen stačí tyto dva údaje porovnat a hned víme, kolik kilometrů bylo vlastně ujeto.

 

Možná by se mohlo zdát, že i tento způsob dává příležitost k podvodům. Stačí přeci, aby řidič schválně zvolil delší trasu, aby ujel větší počet kilometrů. Ovšem to se nestává, jelikož je proti tomu zavedeno poměrně účinné opatření.

 

Řidič musí totiž náklad dovézt nejpozději v určený čas, jinak mu bude, podle doby zpoždění, stržena část výplaty. A tato doba je vypočítána tak, aby bylo nutné jet skutečně nejkratší možnou cestou. A věřte, že to funguje.